Semester vid Mosi-oa-Tunya/Victoriafallen

Zimbabwe, fritid, resa / Mosi-oa-Tunya, Victoriafallen, semester / Permalink / 4

I helgen var hela Zimbabwepraktikantgänget vid Victoriafallen. De fick sitt namn efter den brittiska drottningen av Livingstone när han kom hit och "upptäckte" platsen 1856. 2013 bestämde dock Zimbabwes regering att det officiella namnet i framtiden ska vara det ursprungliga Mosi-oa-Tunya (som på språken Kololo och Lozi betyder "Den dånande röken").

Det var himla fint vid fallet. Jag kan verkligen förstå att det är utsett till ett av världens sju naturunderverk. Men jag kan inte riktigt förstå hur folk kan lägga så mycket pengar på turistaktiviteter i trakterna runtomkring. 150 dollar kostar till exempel en helikoptertur på 12 minuter och en endagssafari kostar cirka 200 dollar. Taxichauffören som skjutsade oss till vårt vandrarhem blev helt chockerad över att vi inte tänkte göra några aktiviteter förutom att promenera vid fallen, äta gott, bada i poolen och läsa böcker. Men bra hade vi det!

/Emma

 Wohooo!
 
Fem sjättedelar av Zimgänget.
 
 
Julia minuterna före hon hoppar.
"5, 4, 3, 2, 1, BUNGY!!!"
 
Hon är inte riktigt klok den där.
Här på Victoria falls backpackers hostel bodde vi. Mysigt!
#1 - - Magda:

Vilken underbar bild den första. Här är det ju skidvm som gäller. Vi (pappa och jag) har varit på Lugnet i tre dagar och det är otrolig stämning där uppe men det ska bli skönt när stan övergår till det normala igen och jag får min nya lägenhet :) Kramen

Svar:
zimzim.blogg.se

#2 - - Nina:

Emma, har läst lite av de senaste inläggen, vilken resa du verkar ha! Njut! Kram kram!

Svar: Ja Zimbabwe är fantastiskt! Hur mår du? Kram!
zimzim.blogg.se

#3 - - Nina:

Hej igen!
:-) Jag mår bra, det är som vanligt här hemma, alltid något på gång ;-) Ska snart på intervju gällande en fast tjänst jag sökt, söker fortfarande större bostad, ja och så... Jag har det bra! Men vädret är ju inte att hylla för, vi skulle gärna vilja vara i ett varmt och somrigt land nu! Kram igen!

Svar: Hej igen! Åh hoppas du får tjänsten! Och att ni hittar en större bostad. Ni blir väl kvar där uppe i norr va? Skickar lite sol och värme härifrån! <3 Kram
zimzim.blogg.se

#4 - - Nina:

Jo tack, vi blir kvar här i norr, så jag tar gärna emot lite sol och värme av dig ;-) Roligt att du lägger upp foton, skoj att se. Ha en bra vecka! Kram kram!

Till top